spirulina hawajska
Suplementy diety

Jak działa spirulina hawajska?

10/05/2019

Zdrowa żywność oraz zdrowy styl życia nie może obyć się bez spiruliny hawajskiej, która posiada ogromne pokłady wartości odżywczych. Spirulina  to jednokomórkowa zielona alga, która od wieków jest najbardziej skoncentrowaną formą żywność znaną najstarszym plemionom. Jest małą cyjanobaterią, która przypomina zieloną spiralę, bez ścian komórkowych. I to ich brak przekłada się na super przyswajalność spiruliny przez organizm.

Czym jest spirulina hawajska?

Spirulina hawajska jest znana od tysięcy lat i stosowana przez miliony osób. Jej wyjątkowość i skuteczność działania zawdzięczamy dzięki naturalnym barwnikom, które nadają jej charakterystyczny zielononiebieski kolor oraz wykazują niezwykłe właściwości sprzyjające zdrowiu. Określenie czym jest spirulina jednak nie jest do końca jednoznaczne.  Na pewno spirulina jest suplementem diety. Spirulina to bakteria z rodziny Arthrospira oraz potocznie nazywana zieloną algą. Liczne badania nad spiruliną wykazały m.in. jej skuteczne opóźnianie procesu starzenia się organizmu oraz zakwalifikowanie jej do jednych z najsilniejszych antyoksydantów.

Z czego składa się spirulina hawajska?

Naturalne składniki spiruliny to przede wszystkim barwniki, które wykazują właściwości prozdrowotne. Każdy z czterech barwników odgrywa ważną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu. Barwniki spiruliny:  beta-karoten, chlorofil, zeaksantyna oraz fikocyjanina.

Beata-karoten jest pomarańczowym barwnikiem. Powszechnie nazywany prowitaminą A o silnym działaniu antyoksydacyjnym. Wychwytuje i i niszczy reaktywne formy wolnych rodników tlenowych, jednocześnie chroniąc DNA komórki  i utrudniając powstanie stanów chorobowych. Liczne badania, m.in profesorów z University Tor Vergata w Rzymie wykazały, że  witamina A utrudnia powstanie zmian nowotworowych i skutecznie hamuje wzrost nowotworów jajnika, piersi, płuc, skóry oraz wątroby. Beta-karoten, także ogranicza drastyczny przebieg raka, poprzez ograniczenie jego zdolności do tworzenia przerzutów. Wieloletnie badania nad beta-karotenem zawartym m.in. w spirulinie pokazały, że coraz częściej jest stosowany w terapiach leczenia nowotworów, jednak nadal wśród grupy badawczej. Wyniki badań, także ukazały dobroczynny wpływ na poziom cholesterolu LDL, który beta-karoten obniża, tym samym zapobiegając miażdżycy i chorobom układu krążenia. Witamina A, w którą przekształcany jest beta-karoten to niezastąpiony składnik dla utrzymania zdrowej i pięknej skóry oraz dobrej kondycji widzenia.  Witamina A jest składnikiem rodopsyny, barwnika występującego w siatkówce oka, która jest nadrzędnym elementem widzenia. Witamina A dodatkowo zwiększa produkcję elastyny i kolagenu, które budują strukturę skóry, nadając jej elastyczność i gładkość przy jednoczesnym opóźnieniu procesu starzenia się naskórka. Jednym słowem beta-karoten jak i witamina A chronią nasz organizm od środka, każdą komórkę, co uwidacznia się w postaci „przedłużonej”  młodości.

Chlorofil to zielony barwnik , za pomocą którego rośliny w procesie fotosyntezy przekształcają promienie słoneczne w energię. Chlorofil jest też nazywany zieloną krwią roślin, która jest  niezbędna do życia w ekosystemie. Zielony barwnik wykazuje działanie obronne przed szkodliwym atakiem wolnych rodników tlenowych przy jednoczesnym zwiększeniu dotlenienia tkanek. Najcenniejszym zadaniem chlorofilu jest jego obrona DNA przed działaniem rodników. Zaburzenie tej ważnej ochrony i uszkodzenie DNA nawet jednej komórki w organizmie może przyczynić się do rozwoju choroby nowotworowej. Dodatkowo chlorofil ma właściwości oczyszczające: usuwa z organizmu metale ciężkie i toksyny. Spirulina dzięki zawartości cennego chlorofilu poprawia pracę tarczycy, zwiększa odporność, usprawnia metabolizm oraz wzmacnia ściany naczyń krwionośnych.

Zeaksantyna jest kolejnym barwnikiem spiruliny, która ma liczne właściwości zdrowotne. Zeaksantyna to pomarańczowy karotenoidem, który znajduje się w siatkówce oka. Jej nadrzędnym zadaniem jest ochrona siatkówki przed atakiem wolnych rodników tlenowych. Duże pokłady zeaksantyny jednocześnie przeciwdziałają degradacji plamki żółtej, która jest główna przyczyną zaburzeń widzenia, zwłaszcza u osób starszych. Zawartość zeaksantyny w spirulinie przeciwdziała uszkodzeniom wywołanym działaniem promieni UV. Dość istotną cechą zeaksantyny jest jej unikalna zdolność do przekraczania bariery krew – mózg. Wymieniona właściwość bezpośrednio przekłada się na zapobieganie uszkodzeniom tkanki nerwowej wywołanym przez wolne rodniki.

Fikocyjanina to niebieski barwnik, który odpowiada m.in. za „łapanie” wolnych rodników z organizmu. Wykazuje ponadto działanie przeciwzapalne, poprzez blokowanie jednego z enzymów odpowiedzialnych za reakcję układu odpornościowego w miejscu uszkodzenia tkanek. Znaczące cechy fikocyjaniny wykazali m.in. chińscy naukowcy z Jinan  University, którzy trzy lata temu opublikowali wyniki badań. Wynikało z nich, że fikocyjanina hamuje działanie enzymu cyklooksygenazy-2 ( COX-2 ), łagodzi stany zapalne oraz przeciwdziała powstawaniu zmian nowotworowy. Niebieski barwnik spiruliny także, niszczy wolne rodniki tlenowe, chroni układ nerwowy co uniemożliwia rozwój chorób neurodegeneracyjnych.  Dodatkowo pobudza szpik kostny do produkcji krwinek i zwiększa aktywność limfocytów i wytwarzanie przez nie przeciwciał, co przyśpiesza reakcje organizmu do zwalczania groźnych wirusów i bakterii. Spirulina dzięki fikocyjaninie ma dobroczynne działanie na wątrobę, nerki. Skutecznie przeciwdziała uszkodzeniom nerek w skutek stresu oksydacyjnemu oraz zachwianiu pracy wątroby i enzymów przez nią wytwarzanych.

Działanie spiruliny hawajskiej.

Spirulina hawajska w pierwszej kolejności wzmacnia organizm w walce z licznymi zagrożeniami, które go chcą osłabić. Przewlekły stres, zła dieta,  brak ruchu, zanieczyszczone powietrze oraz wszechobecne środki chemiczne codzienne nadwątlają siły obronne organizmu. Wielu z nas nawet nie zdaje sobie sprawy z powagi sytuacji. Konsekwencją nieustających ataków na organizm jest niedobór mikroelementów, witamin oraz substancji odżywczych. W celu odbudowania i odżywienia organizmu doskonałym wyborem jest włącznie spiruliny do codziennej diety. Mikroskopijne komórki tych alg są prawdziwą skarbnicą substancji odżywczych. Spirulina jest znakomitym źródłem protein, posiadających wszystkie niezbędne dla naszego organizmu aminokwasy, kwasy tłuszczowe omega – 3 i omega – 6 odpowiadające za prawidłową pracę mózgu. Zawarte kwasy w spiruline to także wzmocnienie układu odpornościowego oraz wsparcie dla pracy serca. Spirulina zawiera, także witaminy z grupy B – biotynę i kwas foliowy, witaminę A niezbędną dla zachowania dobrej kondycji oczu. Ponadto spirulina jest źródłem witaminy K1 I K2, które odpowiadają za prawidłową regulację krzepnięcia krwi, co zapobiega powstaniu chorób układu krwionośnego.  Zielononiebieski proszek spiruliny to również źródło licznych mikroelementów, takich jak: wapń, chrom, miedź, żelazo, cynk, jod, selen, magnez i potas. Zawartość spiruliny jest ogromna i nie bez powodu jest zaliczana do najlepszych suplementów diety.

Spirulina to antyoksydant.

Spirulina jest znanym na całym świcie naturalnym antyoksydantem, który zwalcza wolne rodniki tlenowe. Podczas licznych reakcji biochemicznych w organizmie namnażają się tzw. wolne rodniki tlenowe, czyli aktywne formy tlenu. W skutek przemian metabolicznych atom tlenu gubi jeden z elektronów, który staje się reaktywny i dąży do pozyskania go z innych cząsteczek. Kiedy znajdzie go w atomie wbudowanym w molekułę białka lub lipidu, łączy się z nim i jednocześnie uszkadza ogołoconą cząsteczkę. W skutek tego ulegają zniszczeniu niezbędne białka, te strukturalne budujące komórkę jak i te pełniące funkcję enzymatyczne oraz lipidy budujące błony komórkowe. Najgroźniejsze sytuacje są wówczas jak poszukujący elektronu wolny rodnik tlenowy znajduje go w strukturze DNA. Konsekwencją takiego działania jest uszkodzenie materiału genetycznego komórki, zaburzenia jej funkcjonowania i obumarcie lub rozwinięcia się stanu nowotworowego. Działające w organizmie wolne rodniki doprowadzają do przyśpieszenia starzenia się organizmu. Jedynym słusznym działaniem jest pozbycie się szkodliwych rodników tlenowych i przerwania ich dalszego niszczenia komórek. Włącznie spiruliny do posiłku w formie proszku lub do suplementacji w formie kapsułek na pewno utrudni działanie wolnych rodników i uchroni organizm przed stresem oksydacyjnym.  Jego przyczyną jest najczęściej niedobór antyoksydantów w codziennej diecie oraz choroby przewlekłe i wiek. W skutek długotrwałego stresu oksydacyjnego dochodzi do uszkodzenia tkanek i szlaków metabolicznych, co przyczynia się do poważnych chorób.

Spirulina jest antyoksydantem m.in. dzięki zawartości dysmutazy ponadtlenowej tzw. S.O.D. Jest to enzym o silnym działaniu obronnym, który staje na pierwszej linii ataku wolnych rodników. Działa on poprzez przekształcenie atakującego rodnika w cząsteczkę tlenu, a powstający podczas tej reakcji szkodliwy nadtlenek wodoru zostaje zniszczony za pomocą innych enzymów.

Jaką spirunlinę kupić i gdzie?

Przy zakupie spiruliny hawajskiej należy kierować się własnymi oczekiwaniami.  Po pierwsze wybrać odpowiednią formę:  proszek lub kapsułka.  Jeżeli mamy czas na gotowanie, to warto zakupić spiruline w proszku, ponieważ wzbogaci posiłek. Dodawana do ciastek, sosów, warzyw lub koktajli dostawcza pięknej barwy jak i ciekawego smaku. Dla osób nie mających czasu na codzienne przygotowywanie posiłków, zapracowanych idealnym rozwiązaniem są kapsułki ze spiruliną. Suplement diety spiruliny hawajskiej można kupić w sklepie zielarskim, aptece oraz sklepie internetowym e-natura.pl. Cena spiruliny waha się od 10 zł do 300 zł w zależności od producenta jaki i wielkości opakowania. Przy wyborze najlepiej mieć pewność, że spirulina nie posiada sztucznych wypełniaczy i pochodzi z hodowli na terenach wolnych od zanieczyszczeń.

Dawkowanie spiruliny hawajskiej

Zaczynając suplematację spiruliną, należy rozpocząć od mniejszych dawek. Dawkowanie spiruliny znajduje się na każdym opakowaniu suplementu, jednak można je modyfikować do własnych potrzeb. Spirulina hawajska jest dostępna w formie proszku i kapsułek. Proszek możemy dodać do posiłku lub energetycznego koktajlu z owoców. Kapsułki w zależności od producenta mają określoną dawkę spiruliny. Spirulinę mogą przyjmować zarówno dzieci, dorośli jaki i osoby starsze. Dawka początkowa nie powinna przekraczać 1 g, którą z czasem można zwiększać. Maksymalna dawka spiruliny nie powinna przekroczyć 30 g na dobę. Grupą, która przyjmuje najwyższe dawki alg są m.in. sportowcy oraz osoby intensywnie pracujące fizycznie.

Skutki uboczne spiruliny hawajskiej.

W skutek przedawkowania spiruliny  mogą pojawić się skutki uboczne. Do najczęściej spotykanych należą: ból brzucha, biegunka, wymioty, nudności, zawroty głowy, wysypka oraz zaburzenia snu. W przypadku pojawiania się dolegliwości, należy zaprzestać dalszej suplementacji.

Wartości odżywcze spiruliny hawajskiej.

Algi spiruliny to głownie pokłady białka, tego najwyższej jakości i przyswajalności. W 100 g spiruliny znajduje się aż 58 g białka, 22 g węglowodanów, 7 g tłuszczu oraz 3 g błonnika. Spirulina dostarcza, również cennych kwasów omaga -3 i omaga- 6 oraz witamin.  Witaminy, które są w spirulinie to: witamina C, A, E i K oraz witaminy z grupy B: B1, B2, B3, B6 oraz kwas foliowy.

W spirulinie hawajskiej znajdziemy, także następujące minerały: sód, magnez, potas, wapń, żelazo, fosfor i cynk.  Jak widać spirulina pod względem zawartości substancji odżywczych jest królową wśród zdrowej żywność.

 

Jak oceniasz wpis?

Kliknij gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia ocena / 5. Liczba głosów:

Jak uznałeś ten post za przydatny ...

Śledź nas w mediach społecznościowych!

Please follow and like us:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *